Wat is een radiateurdop?
Een radiateurdop, ook wel bekend als pressure cap, radiator cap of coolant pressure cap, is een afsluitdop die zorgt voor de juiste druk in het koelsysteem van een voertuig of machine. De dop sluit het koelsysteem af en voorkomt dat koelvloeistof ontsnapt, maar laat bij een te hoge druk juist gecontroleerd koelvloeistof of damp ontsnappen naar het expansiereservoir / expansietank. Zo blijft het systeem veilig en optimaal werken.



Hoe werkt een radiateurdop?
Een radiateurdop (of overdrukdop, safety pressure cap, radiateurdeksel) heeft een ingebouwd overdruksysteem. Wanneer de koelvloeistof opwarmt, zet deze uit en stijgt de druk in het systeem. De dop houdt deze druk vast tot een vooraf ingestelde waarde, bijvoorbeeld 0.9 bar, 1.1 bar of 1.4 bar. Komt de druk boven deze waarde, dan opent het overdrukklepje in de dop en stroomt de overtollige koelvloeistof naar het expansiereservoir / coolant reservoir.
Bij afkoelen ontstaat onderdruk in het systeem. De dop heeft daarom ook een onderdrukklepje dat opent, zodat koelvloeistof vanuit het expansiereservoir terug kan stromen in de radiator. Zo blijft het koelsysteem volledig gevuld en voorkom je luchtbellen.
Verschillende formaten radiateurdoppen
Radiateurdoppen (ook wel radiator caps, pressure caps of overdrukdoppen genoemd) zijn verkrijgbaar in diverse formaten en aansluitingen. Het is belangrijk om altijd de juiste dop te kiezen voor jouw koelsysteem, omdat een verkeerde maat kan zorgen voor lekkage of onvoldoende afdichting van het systeem.
De meest voorkomende verschillen tussen radiateurdoppen zijn:
- Diameter van de dop
Radiateurdoppen en coolant reservoir caps zijn beschikbaar in verschillende diameters, afhankelijk van het merk en type voertuig of machine. Veelgebruikte diameters zijn bijvoorbeeld 43mm, 56mm en 68mm. - Type aansluiting
Er bestaan doppen met een bajonetaansluiting (draai-klik bevestiging direct op de radiateur) en doppen die op het coolant reservoir (expansietank) worden gemonteerd. Controleer altijd of jouw dop een interne of externe afdichtring heeft en hoe deze in jouw systeem past. - Hoogte en constructie
Sommige doppen hebben een hogere constructie om boven randdelen van de radiateur of expansietank uit te komen. Ook de dikte van de rubber afdichtringen kan variëren per dop.
(zie onze tekeningen verder op de pagina voor meer info)
Verschillende drukwaarden
Radiateurdoppen zijn leverbaar in verschillende drukwaarden, bijvoorbeeld:
- 0.9 bar (13 psi) – vaak standaard bij Japanse auto’s en lichte bedrijfswagens
- 1.1 bar (16 psi) – veelgebruikt bij Europese voertuigen
- 1.4 bar (20 psi) – voor systemen met hogere bedrijfstemperaturen of performance toepassingen
Let op: de juiste drukwaarde is essentieel. Te lage druk kan leiden tot kookpuntverlaging van de koelvloeistof en oververhitting. Te hoge druk kan lekkages veroorzaken in slangen, koppelingen en de radiator zelf.
(zie onze druktabel verder op de pagina voor Bar, psi, kPa en MPa vergelijkingen)
Tekeningen en opbouw
Onderstaande tekening toont de opbouw van een typische radiateurdop:
- A. Sluitrubber – zorgt voor afdichting op de radiateurhals
- B. Overdrukklep – opent bij overschrijding van de ingestelde druk
- C. Onderdrukklep – laat koelvloeistof terugstromen bij afkoelen
- D. Veermechanisme – bepaalt de drukwaarde
- E. Afsluitdop gedeelte – fungeert als coolant reservoir cap bij systemen zonder conventionele radiatorhals (dubbel seal uitvoering)

Wanneer moet je een radiateurdop vervangen?
Een defecte dop koelsysteem kan ernstige motorschade veroorzaken. Vervang de dop bij:
- Lekkage of koelvloeistofverlies rondom de dop
- Versleten of harde rubbers
- Problemen met drukopbouw in het systeem
- Regelmatige oververhitting zonder duidelijke oorzaak
Radiateurdoppen bij vd Bel
Wij leveren een uitgebreid assortiment radiateurdoppen, coolant pressure caps, koelsysteem drukdoppen en afsluitdoppen radiateur in OEM-kwaliteit voor landbouwmachines,
trucks, industrie en automotive. Neem contact met ons op voor advies over de juiste radiateurdop of bekijk ons assortiment in de webshop.
Klik hier voor de webshop!
Drukvergelijking:
bar psi (lbf/in²) kPa MPa
0.1 1.5 10.0 0.01
0.2 2.9 20.0 0.02
0.3 4.4 30.0 0.03
0.4 5.8 40.0 0.04
0.5 7.3 50.0 0.05
0.6 8.7 60.0 0.06
0.7 10.2 70.0 0.07
0.8 11.6 80.0 0.08
0.9 13.1 90.0 0.09
1.0 14.5 100.0 0.10
1.1 16.0 110.0 0.11
1.2 17.4 120.0 0.12
1.3 18.9 130.0 0.13
1.4 20.3 140.0 0.14
1.5 21.8 150.0 0.15
1.6 23.2 160.0 0.16
1.7 24.7 170.0 0.17
1.8 26.1 180.0 0.18
1.9 27.6 190.0 0.19
2.0 29.0 200.0 0.20
3.0 43.5 300.0 0.30
4.0 58.0 400.0 0.40
5.0 72.5 500.0 0.50
6.0 87.0 600.0 0.60
7.0 101.5 700.0 0.70
8.0 116.0 800.0 0.80
9.0 130.5 900.0 0.90
10.0 145.0 1000.0 1.00
Tekeningen div modellen:
Voor de 43mm vulhals, ook wel bekend als klein model of motorfiets formaat:

Voor de 56mm vulhals, ook wel bekend als normaal model of formaat:

Voor de 68mm vulhals, ook wel bekend als groot model of vrachtwagen formaat:
